Nieuws
Marketing automation, een nieuwe marketing trend anno 2021
Misschien heb je er wel eens van gehoord, marketing automation, maar wat is het eigenlijk precies? Het is een marketing trend anno 2021, waarbij alles een stuk praktischer en efficiënter zal worden dan het voorheen was. Een combinatie van marketing communicatie softwaretechnologie is het streven. Dit is het optimaliseren van de customer journey voor B2B marketing, met als doel: meer marketing qualified leads (een potentiële klant in de toekomst) in sales qualified leads (een lead die interesse heeft getoond in een product of dienst van het bedrijf) omzetten. Conversies dus. Deze instelling omtrent marketing automation is natuurlijk niet nieuw, al enkele jaren wint het aan populariteit bij marketeers. Echter wordt dit onderdeel nog niet structureel opgenomen in de marketingstrategieën van bedrijven. Vergeet het automatiseren van je marketingkanalen dan ook niet op te nemen in je strategie voor 2021.
Er bestaat nogal wat verwarring over het begrip marketing automation. Als je dit letterlijk vertaalt naar het Nederlands, staat er het automatiseren van marketing processen. Maar dat kun je natuurlijk op veel manieren opvatten. Tegenwoordig loopt een marketeer tegen veel moeilijkheden aan. De markt veranderd continu, en klanten zijn veeleisender geworden door de jaren heen. Marketeers herkennen zich dan ook vaak in deze problemen:
- 78% van de klanten zijn niet meer loyaal.
- Consumentengedrag blijft maar veranderen: men zoekt online, en maakt zelf beslissingen. Bij een reisbureau liet je je keuze simpelweg beperken door het aanbod van dat bureau. Die tijd is allang voorbij.
- Door de shift naar social media, zal e-mail traffic de komende jaren drastisch afnemen.
- De gemiddelde open ratio van e-mails namen tot 4x af in de afgelopen 4 jaar.
- De meeste partijen maken nog steeds te veel gebruik van campaign based marketing. Hierbij geldt dan het spray & pray-principe: iedereen in de doelgroep bereiken, met massacommunicatie. Hierdoor drijven de klikkosten behoorlijk op.
Voor marketeers die deze problemen herkennen, kan marketing automation een goede uitkomst zijn. Het allergrootste voordeel van marketing automation, is dat de software en de strategie direct ondersteunen in het realiseren van leads. Dat wil zeggen: het gaat er automatisch voor zorgen dat er niet alleen meer, maar ook betere leads worden gerealiseerd.
En het stopt niet bij leadgeneratie. Je leert meer over je bezoekers, personaliseer je je communicatie, en zorg je er dus uiteindelijk voor dat leads gaan converteren.
Als je je marketing automation koppelt met de registratie van verkoop en conversie in bijvoorbeeld een CRM-systeem, kun je precies analyseren welke kanalen en acties hebben geleid tot resultaat.
Conclusie: Marketing automation is een marketing trend waarbij efficiënter en praktischer te werk wordt gegaan. Je verkrijgt meer informatie over de klant en benadering is veel persoonlijker, waardoor massamarketing overbodig is.
Reacties
Log in om de reacties te lezen en te plaatsen