Nieuws

Jouw focuspunten voor 2021

Jouw focuspunten voor 2021

Een OKR en KPI voor jou.

Je kent het wel, je moet naar de supermarkt, maar hebt geen zin omdat je het druk hebt met school, ook al weet je heel goed dat boodschappen doen misschien wel belangrijker is op dit moment. De vraag komt dan naar boven: is dit een doel of een soort resultaat uit luiheid? In deze tekst gaan wij kijken naar jouw OKR’s en KPI’s.

OKR

Om te beginnen: wat is OKR en waar lijkt het op? Een mooie manier om het verschil tussen mensen hun OKR's (Objectives and Key Results) en dagelijks werk te begrijpen, is door na te denken over de doelen die je in je persoonlijke leven hebt. Misschien wil je geld sparen voor een reis, meer tijd hebben om leuke dingen te doen met vrienden of wil je werken aan je conditie. Ik wed dat het weggooien van een vuilniszak niet een van je doelen is, maar je moet het toch doen. En als je uitstapjes naar de supermarkt zoveel tijd in beslag nemen dat het je persoonlijke doelen in gevaar brengen, moet je de manier waarop je ze doet veranderen.

Als je jezelf toe iets zet zonder jezelf een ‘reward’ te geven, zal het nooit de voldoening geven als bijvoorbeeld een weddenschap winnen of een dikke bonus op het werk. Hoe zorg je ervoor dat kleine veranderingen grote gevolgen hebben op jouw leven? Je kan het zien als een tabel, een lijn die redelijk horizontaal gaat zonder grote verschillen. Jij wilt dat deze lijn omhoog gaat en dus een ‘’Change in performance’’ heeft in jouw leven, dit is dé OKR-mentaliteit. Een OKR is dus eigenlijk een terugblik op het heden, wat doe ik nu en hoe doe ik het. Tot nu toe hebben we het vooral gehad over jezelf maar hoe werkt dit in het bedrijfsleven?

The 4 disciplines of Execution

In het boek The 4 disciplines of Execution staat een mooi voorbeeld:

"Als elk ander gebied van onze operatie op het huidige prestatieniveau zou blijven, wat is dan het gebied waar verandering de grootste impact zou hebben?"

Om goede OKR's te identificeren voor een bedrijf, moet je verschillende aspecten van het bedrijf evalueren en de aspecten benoemen die het meest worden beïnvloed door een verandering in de prestaties, terwijl je andere elementen stabiel houdt. Dus: kijk welke elementen je kan verbeteren zonder dat het negatieve gevolgen heeft op de omzet of kosten.

Eigenlijk moet je het zo zien: de strategie van het bedrijf is een reisbrochure, waar willen we heen gaan? Ten tweede kan je de OKR’s vaststellen, zie dat als een TomTom-navigatie, zitten we op de goede weg?

KPI

Als laatste komen de KPI’s, hoe gaat het eigenlijk met mij, kan ik nog wel doorrijden of ben ik toe aan rust. De strategie hierbij is zicht op het proces naar een doel.

De verschillen in OKR en KPI

OKR: Hoe een bedrijf bij het doel komt. Een OKR is er niet om de bestemming vast te stellen en helpt ook niet met een strategie. Dit wordt soms nog wel door elkaar gehaald. De OKR’s van een bedrijf zijn eigenlijk als de terugblik op de weg.

KPI: De persoonlijke KPI’s vertellen jou hoe het eigenlijk gaat. In het bedrijfsleven worden vaak KPI’s gebruikt omdat je makkelijk kan zien waar de persoon zijn/haar persoonlijke doelen en verwachtingen liggen. Je kan het dus ook zien als jouw gezondheid binnen het bedrijf. Een KPI kan bijvoorbeeld ook een doel zijn. Voor een sales medewerker kan dit zijn: ik wil volgende week 10 auto’s verkopen. Dit is natuurlijk per beroep verschillend. Het is altijd goed om stil te staan bij jouw KPI’s, het hoeft ook niet altijd haalbaar te zijn, bedrijven houden er ook van als je jezelf uitdaagt.

Toekomst

In het komende jaar zullen veel bedrijven stappen zetten (of zelfs meer) investeren om het vertrouwen in digitale marketing te verbeteren voor specifieke bedrijfsdoelen. Dit betekent dat er meer en betere evaluaties van (digitale) marketinginspanningen zullen plaatsvinden. Bovendien wordt digitale marketing steeds meer gezien als een volwassen "business driver". In feite is het behalen van resultaten in termen van de benodigde structuur en focus de afgelopen 30 jaar niet veel veranderd. Ben jij de volgende ‘’business driver’’ na je studie?

Reacties

Log in om de reacties te lezen en te plaatsen

Onze sponsoren