Nieuws
Influence marketing, wat is het nou eigenlijk?
We kunnen niet meer zonder social media. Uit onderzoek van het CBS blijkt dat 62% van de Nederlanders in 2012 gebruik maakte van social media, terwijl dit in november 2018 al 81% was. Met het toenemende gebruik van social media is ook een nieuwe soort marketing ontstaan: influence marketing. Onbewust worden we meer blootgesteld aan influence marketing dan we doorhebben. Maar hoe werkt influence marketing eigenlijk, en welke voordelen kan je hieruit halen?
Het fenomeen ‘influencer’ is eigenlijk niets nieuws, mensen zijn altijd al een inspiratie geweest voor elkaar. Vooral bekende en/of belangrijke personen. Een influencer maakt dan ook gebruik van het bereik dat zij hebben via social media. De volgers die deze influencers hebben, worden nauw betrokken in het leven van de influencer. Hierdoor krijgen zij het gevoel dat zij de influencer écht kennen. Dit zorgt ervoor dat bedrijven graag willen samenwerken met deze mensen, omdat zij voor veel volgers een voorbeeldrol hebben. De influencers schijnen geloofwaardiger te zijn dan traditionele reclame zoals radio of televisie. Influence marketing is inmiddels zo groot geworden, dat het zelfs op te delen is in verschillende vlakken. Zoals je traditionele marketing opdeelt in de micro, meso en macro omgeving, kan je dit ook doen met influencers. De micro influencers zijn geloofwaardiger doordat ze een kleiner bereik hebben, maar dit is uiteraard ook meteen je nadeel: het bereik is kleiner. Bij macro influencers heb je soms het bereik van miljoenen, maar hier betaal je dan ook flink voor. Het voordeel van influence marketing is dat je het zelf in de hand kan houden en het zo groot of klein kan maken als je wilt.
Nu weten we wat influence marketing inhoudt, maar waar moet je vooral opletten bij influence marketing? Het draait allemaal om de geloofwaardigheid. Mensen kennen de standaard reclames in tijdschriften, op televisie en tijdens evenementen wel. Juist doordat de influencers iets delen wat zij zelf erg goed vinden en achterstaan maakt het geloofwaardig. Mensen nemen graag iets over van de mensen waardoor zij geïnspireerd raken. Onderzoek door Nielsen toonde aan dat 84% van de mensen waarde hecht aan de meningen van hechte vrienden en familie.
Ook kan je zelf influencer worden als je genoeg volgers hebt, je mensen inspireert en dagelijks met social media bezig bent. Het aantal volgers is nog niet eens het belangrijkste, wat veel mensen wel denken. Ook micro influencers worden namelijk volop ingezet, als je maar gezien wordt door de bedrijven die influencers zoeken. Hiervoor heb je platforms zoals TIM: The Influencers Movement. TIM koppelt bedrijven aan influencers, zodat je niet zelf overal hoeft te zoeken. Zo kun je influencer worden naast je studie en bijbaan. Influence marketing is dus niet meer weg te denken. Er valt meer bereik en geld mee te halen dan de meeste bedrijven nog denken.
Reacties
Log in om de reacties te lezen en te plaatsen