Nieuws
De kleur van succes
Bij iedereen zal er een belletje gaan rinkelen als ze de blokkerige rode N op het beeldscherm tevoorschijn zien komen. Inderdaad, het gaat om de N van Netflix. Bij Netflix hebben ze het, net als bij bedrijven als Spotify en Apple, voor elkaar gekregen dat de consument niet eens de naam hoeft te lezen om het te herkennen. Het zien van het logo of een deel daarvan is al genoeg. En eerlijk is eerlijk, dat is een knap staaltje branding. Maar, voorafgaand aan dit succes zijn ze allemaal begonnen met het creëren van een huisstijl.
Een groot deel van de huisstijl wordt beïnvloed door de gebruikte kleuren. Allereerst moet natuurlijk duidelijk zijn wat je aan wil bieden en wat je met je onderneming uit wil stralen. Zodra je weet wat je uit wil stralen, welk gevoel je bij de consument op wil wekken, kan je dit koppelen aan kleuren. Allemaal leuk en aardig, maar wanneer moet je nou welke kleur gebruiken?
Rood
Dit is de kleur van onder andere passie, energie en lef. Afhankelijk van de exacte kleur rood kan het ook een gevoel van warmte of urgentie oproepen. In het geval van Netflix hebben ze ingespeeld op de passie en de warmte van de kleur.
Geel
Bij Snapchat springt de gele kleur er echt uit. Geel wekt een optimistisch, vrolijk en levendig gevoel op en dat is precies wat ze bij Snapchat willen bereiken.
Oranje
Het logo van Nickelodeon straalt speelsheid en plezier uit, daar draagt de oranje kleur enorm aan bij. Aan de andere kant kan deze kleur er ook voor een modern en innovatief gevoel zorgen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan ING.
Groen
Groen is een erg veelzijdige kleur, het schept rust en vertrouwen. Deze kleur wordt ook vaak geassocieerd met frisheid en groei. Dit zijn allemaal dingen waar wij als Actis zijnde een beroep op willen doen. Dus qua kleur zitten we goed!
Blauw
Dit is een vrij zakelijke en professionele kleur, hierdoor schept het een gevoel van zekerheid en vertrouwen. Bedrijven als Volkswagen en KLM maken hier zeker gebruik van. Voor beide geldt namelijk dat ze het vertrouwen van de consument volledig nodig hebben voordat de consument met het bedrijf in zee zal gaan.
Paars
Deze kleur staat onder andere gelijk aan loyaliteit en wijsheid. Denk hierbij aan Hallmark met alle wenskaarten vol wijsheden.
Roze
Dit is de kleur van zachtaardigheid en vrouwelijkheid. Het logo en de huisstijl van bijvoorbeeld DA is hier perfect op afgestemd.
Wit
Wit straal onschuld, kalmte en eenvoud uit. Wanneer een bedrijf wit als basis heeft van het logo wordt er vaak ook gebruik gemaakt van zwart. Als we kijken naar Apple springt er natuurlijk uit dat ze de eenvoud zoveel mogelijk willen omarmen. Dit komt in de gehele uitstraling naar voren.
Kleuren kunnen de boodschap die je over wil brengen dus enorm versterken. Aan de andere kant kan het de consumenten ook in verwarring brengen zodra de kleuren niet goed gebruikt worden. Als je bijvoorbeeld passie en energie uit wil stralen is het niet aan te raden om wit als basis te nemen. Het klinkt heel logisch, maar het optimaal gebruik maken van kleuren blijft toch een kunst. Uiteindelijk draait het allemaal om de volgende vraag: Wat is de kleur van jouw succes?
Reacties
Log in om de reacties te lezen en te plaatsen